pelupusan : TATACARA PELUPUSAN ASET ALIH KERAJAAN
TATACARA PELUPUSAN ASET ALIH KERAJAAN DI KOLEJ KOMUNITI MASJID TANAH, MELAKA.
Wan Ahmad Ramzi Bin Wan Yusuf
Kolej komuniti Masjid Tanah,
wanramzi@kkmt.edu.my
1.0 PENGENALAN
Di dalam sesebuah organisasi tidak kira sama ada sektor swasta ataupun kerajaan,
Penggunaan alatan atau perkakasan yang digunakan bagi menjalankan pengoperasian atau juga melengkapi kemudahan keseluruhan organisasi yang dinamakan sebagai asset. Aset mempunyai tempoh masa penggunaan tertentu untuk membolehkannya ditukar dengan aset baru bagi menggantikan yang lama. Keadaan ini berlaku disebabkan beberapa perkara seperti aset yang sedia ada sudah tidak mengikut spesifikasi keperluan semasa, peralatan rosak kekal dan lain lain lagi. Oleh yang demikian, proses ini penting sebagai salah satu elemen yang menjadi faktor kemantapan pengoperasian sesebuah organisasi yang perlu sentiasa memenuhi keperluan semasa dan melancarkan proses kerja.
2.0 DEFINASI PELUPUSAN
Proses pelupusan bermaksud satu proses tindakan untuk mengeluarkan aset daripada milikan, kawalan, simpanan, dan rekod mengikut kaedah – kaedah yang di tetapkan.
2.1 Objektif Pelupusan
Memastikan Jabatan :
1. Tidak menyimpan harta benda yang tidak boleh di gunakan / tidak di perlukan lagi
2. Menggantikan barangan yang dilupus.
3. Mendapat hasil pulangan yang terbaik
4. Menjimatkan ruang stor / pejabat
5. Membolehkan aset milik Kemeterian/Jabatan/Unit dipindahkan ke
Kementerian/Jabatan/Unit lain.
2.2 Jenis Aset Alih
1. Aset Kementerian / Jabatan yang di perolehi daripada wang kerajaan
2. Aset yang di terima sebagai hadiah atau sumbangan
3. Sampel / barang contoh untuk tender / kontrak
4. Aset yang di lucut hak
2.3 Justifikasi Pelupusan
(a) Tidak Ekonomi Dibaiki;
(b) Usang/obselete;
(c) Rosak dan tidak boleh digunakan;
(d) Luput tempoh penggunaan;
(e) Keupayaan aset tidak lagi di peringkat optimum;
(f) Tiada alat ganti;
(g) Pembekal tidak lagi memberi khidmat sokongan;
(h) Disyor selepas pemeriksaan aset;
(i) Tidak lagi diperlukan oleh Jabatan;
(j) Perubahan teknologi; dan
(k) Melebihi keperluan.
(b) Usang/obselete;
(c) Rosak dan tidak boleh digunakan;
(d) Luput tempoh penggunaan;
(e) Keupayaan aset tidak lagi di peringkat optimum;
(f) Tiada alat ganti;
(g) Pembekal tidak lagi memberi khidmat sokongan;
(h) Disyor selepas pemeriksaan aset;
(i) Tidak lagi diperlukan oleh Jabatan;
(j) Perubahan teknologi; dan
(k) Melebihi keperluan.
3.0 KAEDAH PELUPUSAN
Dalam urusan pelupusan aset, kriteria pulangan hasil hendaklah sentiasa diberi perhatian. Bagi mencapai tujuan ini, Kuasa Melulus boleh menetapkan kaedah pelupusan yang sesuai dan paling menguntungkan Kerajaan.
Kaedah pelupusan adalah seperti berikut:
Kaedah pelupusan adalah seperti berikut:
(a) Jualan secara:-
(i) Tender
(ii) Sebut harga
(iii) Lelong
(ii) Sebut harga
(iii) Lelong
(b) Musnah secara:-
(i) Ditanam
(ii) Dibakar
(iii) Dibuang
(iv) Ditenggelam
(j) Kaedah lain pelupusan yang difikirkan sesuai.
(ii) Dibakar
(iii) Dibuang
(iv) Ditenggelam
(j) Kaedah lain pelupusan yang difikirkan sesuai.
(c) Jualan Sisa
(d) Tukar Barang (Barter Trade)
(e) Tukar Beli (Trade In)
(f) Tukar Ganti (Cannibalize)
(g) Pindahan
(h) Hadiah
(d) Tukar Barang (Barter Trade)
(e) Tukar Beli (Trade In)
(f) Tukar Ganti (Cannibalize)
(g) Pindahan
(h) Hadiah
4.0 PEGAWAI TERLIBAT DI DALAM PROSES PELUPUSAN ASET ALIH KERAJAAN
Proses pelupusan aset alih kerajaan di dalam satu organisasi biasanya melibatkan beberapa pihak ataupun pegawai yang bertanggungjawab dalam bidang kuasa masing masing untuk memastikan proses kerja berjalan lancar. Pegawai pegawai yang terlibat terdiri daripada pegawai yang dilantik secara dalaman , lantikan daripada kementerian , kakitangan sokongan dan juga beberapa kakitangan di dalam organisasi yang terlibat secara langsung. Antaranya adalah :-
a) Pegawai Pemverikasi Stor (Lantikan Dalaman)
b) 2 Ahli Lembaga Pemeriksa Aset alih kerajaan (Lantikan JPKK)
c) Pegawai Pelupusan (Lantikan Dalaman)
d) Pihak Pengurusan Kolej Komuniti Masjid Tanah
e) Pegawai Pembangunan
f) Pegawai PEP (Perakuan Pelupusan) yang dilantik.
5.0 TUGAS TUGAS PEGAWAI TERLIBAT DALAM MELANCARKAN PROSES PELUPUSAN ASET ALIH KERAJAAN:-
a) Pegawai Pemverikasi Stor
Menyediakan dan memfailkan dan menyemak fail fail kew pa 2, kew pa 3 serta fail fail aset yang terlibat.
b) Lembaga Pemeriksa Aset Alih Kerajaan
i. Menyedia dan mengemukakan jadual pemeriksaan kepada urusetia pelupusan jabatan.
ii. Memeriksa aset dan rekod dalam tempoh 1 bulan.
iii. Memastikan maklumat sulit dan rahsia dalam peralatan yang hendak dilupuskan dikeluarkan.
iv. Menyedia Laporan Lembaga Pemeriksa Kew - Pa 17.
v. Mengesyorkan kaedah pelupusan yang sesuai.
vi. Menyemak dan menandatangani Kew – Pa 17 dan kemukakan kepada Urusetia.
c) Pegawai Pelupusan (Lantikan Dalaman)
i. Mengurus pelantikan Ahli Lembaga Pemeriksa mengikut Kew .Pa -15
ii. Mendapatkan perakuan pelupusan (PEP) Kew. Pa-16
iii. Mendapatkan Laporan Lembaga Pemeriksa Kew. Pa-17
iv. Menyemak dan memastikan permohonan pelupusan lengkap dan teratur.
v. Mengemukakan permohonan pelupusan kepada Kuasa Melulus.
vi. Memaklumkan kelulusan kepada Ketua Jabatan untuk tindakan.
vii. Memohon perlanjutan tempoh pelupusan.
viii. Melantik 2 orang saksi bagi pelupusan kaedah pemusnahan.
ix. Mendapatkan Sijil Penyaksian Pemusnahan Aset Kew. Pa-18
x. Memperolehi kelulusan asset Kew.Pa – 19
xi. Menghantar Kew. Pa-19 kepada Kuasa Melulus.
xii. Mengemukakan Laporan Tahunan Aset Kew. Pa-20 ke Perbendaharaan sebelum 15 Mac tahun berikutnya.
xiii. Mewujudkan fail sokongan bagi item item yang telah dilupus bagi tujuan rekod.
xiv. Memastikan semua proses pelupusan berlaku dengan lancar dan selesai.
d) Pegawai Pembangunan
i. Mengenalpasti item item yang hendak dilupus di semua jabatan/unit .
ii. Mengumpul item item yang hendak dilupus dan menempatkannya di kawasan simpanan sementara.
iii. Memastikan semua Aset Alih Kerajaan (selain barangan elektronik dan komputer) berdaftar.
e) Pegawai PEP (Perakuan Pelupusan) yang dilantik.
i. PEP diperlukan bagi semua aset mekanikal, elektrikal dan elektronik.
ii. PEP bagi perkakasan komputer hendaklah disediakan oleh Pegawai Teknologi Maklumat Kementerian/Jabatan.
iii. Rujuk JKR atau pakar khusus
iv. Disahkan oleh dua (2) pegawai yang tidak terlibat dengan aset
f) Pihak Pengurusan Kolej Komuniti Masjid Tanah
i. Menyediakan urusan surat menyurat kepada Kementerian/Jabatan untuk permohonan kelulusan.
ii. Penyediaan Sijil Pelupusan Aset alih Kerajaan Kew-Pa 17.
iii. Menerima resit rasmi kerajaan hasil daripada kaedah pelupusan jualan sisa.
6.0 KUASA MELULUS PELUPUSAN
Kuasa Melulus adalah satu badan yang diberi kuasa untuk meluluskan permohonan pelupusan berdasarkan nilai perolehan asal satu aset dan juga nilai perolehan asal keseluruhan aset yang dipohon. Kuasa Melulus terbahagi kepada dua peringkat iaitu :-
i. Perbendaharaan
ii. Kementerian /Jabatan
i. Kuasa Melulus Perbendaharaan
(a) Nilai perolehan asal satu aset melebihi RM 50,000.00 atau jumlah keseluruhan melebihi RM 500,000.00 dan
(b) Semua kaedah pelupusan tanpa mengira nilai seperti berikut :
-Hadiah
-Pindahan dari Jabatan Persekutuan ke Negeri
-Tukar Beli / (Trade In)
-Tukar Barang ( Barter Trade)
-Kaedah lain pelupusan yang tidak dinyatakan.
ii. Kuasa Melulus Kementerian/Jabatan
(a) Nilai perolehan asal satu aset tidak melebihi RM 50,000.00 atau jumlah keseluruhan tidak melebihi RM 500,000.00 dan
(b) Pindahan aset di antara Jabatan/Persekutuan bagi nilai perolehan asal tidak melebihi RM 50,000.00 setiap satu atau jumlah keseluruhannya tidak melebihi RM 500,000.00
Berdasarkan syarat yang ditetapkan oleh kedua dua Kuasa Melulus di atas, Permohonan Kelulusan bagi proses pelupusan yang pernah dicadangkan oleh Kolej Komuniti Masjid Tanah adalah di bawah Kuasa Melulus Kementerian/Jabatan di mana nilai perolehan satu aset tidak melebihi RM 50,000.00 dan keseluruhan jumlah perolehan aset tidak melebihi RM 500,000.00
7.0 PROSES KERJA PELUPUSAN ASET ALIH KERAJAAN
8.0 KESIMPULAN
Aset yang digunakan dengan cara terbaik dan optimum dapatmengelakkan pelupusan dibuat sebelum tempoh aset perlu dilupuskan. Bagi aset yang tidak boleh digunapakai lagi atau berstatus kerosakan kekal, sememangnya perlu dilupuskan melalui tindakan pelupusan iaitu mengikut tatacara yang ditetapkan. Proses pelupusan aset perlu dibuat bagi mengelakkan berlakunya kehilangan dan kerosakan berterusan yang akhirnya mengundang masalah kepada jabatan. Dengan cara ini , pengurusan asset ssebuah organisasi akan lebih tersusun dan dalam masa yang sama dapat meningkatkan lagi tahap pencapaian kerja dari semasa ke semasa.
RUJUKAN
1. Penulis Laman Sesawang
Nama Penulis : PUAN HJH NOORIDAH BTE ELIAS
Tarikh : 8 November 2013
2. Penulis Laman Sesawang
Nama Penulis : admin ~ Pejabat Pelajaran Daerah Kuala Muda/Yan
Tarikh : 29 Oktober 2013
3. Organisasi/ Institusi
Univerisiti Sains Malaysia. Tatacara Pengurusan Aset Alih dan Inventori
USM, Pulau Pinang.
SGT BERGUNA..TQ
ReplyDelete